Pod kontrolą: Bojo v. 2.9.0
|  FAQ  |  FORUM  |  CHAT  |  POMOC  |


[ LOSOWANIE ]   [ PROFESJE ]   [ UMIEJĘTNOŚCI ]   [ CHAOS W WFRPG ]
[ PRZEWODNIK PO ŚWIECIE ]  [ ZIELNIK ]  [ PD ]


Punkty doświadczenia i ich przyznawanie

by Falastur

  • Czym są punkty doświadczenia i co się z nimi robi:

  • Są to punkty przyznawane przez Mistrza Gry, po każdej sesji graczom czyli Bohaterom Gry. Górna granica punktów doświadczenia nie jest narzucona i to tylko Mistrz Gry decyduje od jej ilości. Za punkty doświadczenia, gracze mogą "ulepszyć" postać którą aktualnie odrywają. Punktów uzyskanych przez jedna postać nie można przeznaczyć na inna postać odgrywana przez BG ma innej sesji.
    Nie można ich pożyczać innym. Zwiększona cecha bądź nabyta nowa umiejętność musi zostać zakupiona za cala sumę PD. Nie można nabywać cech lub umiejętności na raty!!
    Punktów nie otrzymuje osoba która zginęła. Niestety śmierć przekreśla wszystko.
    Sama idea przyznawania PD jest taka aby nie zahamować rozwoju gracza ani go zbytnio nie przyspieszać.

  • Techniki przyznawania PD:

  • Dla początkujących MG, zalecane jest aby przyznawali punkty za ogół. Za to co postać zrobiła. Czyli nie rozdzielamy na punkty uzyskane za walkę, rozmowy z bohaterami niezależnymi, za tworzenie klimatu, za wczucie itp.
    Początkujący gracze nie powinni uzyskiwać więcej niż 100PD za sesje. Początkujący gracze powinni się nauczyć ze należy więcej myśleć niż walczyć. Jeżeli szybko napompują swojego bohatera to przestana rozwijać się jako gracze i będą skupieni tylko na końcówce sesji kiedy rozdawane są PD. Gracz musi przywiązać się do swojej postaci i myśleć jak tu nie zginać bądź wyjść najlepiej z danej sytuacji.
    MG powinien skupić się za tworzeniu klimatu na sesji. Jeśli gracz psuje wszystkim zabawę to powinien otrzymać mniej punktów doświadczenia. Po pewnym czasie dojdzie do niego to ze nie ma to sensu i zacznie porządnie grac.
    Dla MG którzy juz trochę prowadzili, i znają się na rzeczy polecił bym inny sposób przyznawania PD. Spisz sobie cele misji. Za każde wypełnienie celu, powinien otrzymać punkciki. Jeżeli zrobią to co od nich oczekiwałeś, oraz wypełnia wszystkie cele misji to czemu by nie dać ich troszkę więcej tak na zachętę (bo to się nie zdarza często). Sumując tak przez cala sesje troszkę się tego uzbiera. Najwięcej powinno być punktów za odgrywanie postaci, za spójność z charakterem. Graczy z ciekawymi pomysłami na rozwiązanie danej sytuacji powinien dostać punkty extra(w granicach rozsądku).
    MG którzy są juz wyjadaczami i znają się na rzeczy powinni skorzystać z tego sposobu. Prowadząc graczy, zmuszasz ich do wykonywania przeróżnych zadań. Może być to walka, rozmowy, rozwiązywanie zagadek. Żeby zwiększyć realistykę możesz sam zadecydować co gracz może zwiększyć. Wiesz co postać zrobiła i co w tym czasie rozwijała. Jeżeli gracz tylko walczył i nic poza tym nie robił to nie powinien mieć możliwości zwiększania takich cech jak Inteligencja, Sila Woli(zależy czy spotkał się z magia), i wszystko co nie związane z stornami fizycznymi bohatera.
    W tym celu gracze powinni zrobić nowa mała tabele z wypisanymi cechami(ww, us itd.). Jeżeli gracz przeważnie walczył i uzyskał 140 PD możesz powiedzieć mu ile punków PD dostaje na dana cechę (np. 40PD na WW, 20PD na sile, 50PD na Wt i 30PD na Sz). Może wydawać się ze to hamuje rozwój postaci ale tylko pozornie. Zalecałbym go jednak dla osób które juz w to trochę graj i umieją obiektywnie oceniać BG.
    Jeżeli nie chcesz aby gracze szybko "napakowali" swoja postać, możesz zwiększyć ilość PD potrzebnych aby podnieść dana cechę. Czyli nie musisz zmniejszać punktów które przyznajesz ale zawyżyć koszt cech w PD(np. postać ma w schemacie rozwoju +2 do żywotności, pierwsze +1 będzie ja kosztowało standardowo 100PD zaś drugie +1 juz 200PD itd.). Sposób ten sprawdza się bardzo dobrze, jednak należy stosować go zanim ktokolwiek ulepszy jakąś cechę.
    Pamiętaj iż słowo MG jest ostateczne nikt nie ma prawa go podważać. Jak ktoś się kluci ze dostał za mało to daj jeszcze mniej żeby zrozumiał.
    (c) 2001, 2002 by coatFreak